Vše, co jste chtěli vědět o reformě EU a báli jste se zeptat – 5 cest Evropy

Evropská komise představila pět scénářů budoucího vývoje Evropské unie a pět odlišných cest její reformy. Předseda komise Jean-Claude Juncker nicméně předpokládá, že naše unie se vydá „šestou cestou“, která nebude přesnou kopií ani jednoho z pěti scénářů, ale bude si pravděpodobně půjčovat rysy některých z nich.

Na rozdíl od jiných zemí, například Slovinska, se Česko nevyjádřilo k tomu, jaký ze scénářů hodlá podporovat a proč, a který by nejlépe naplňoval české národní zájmy. Premiér Bohuslav Sobotka jen několikrát zopakoval (stejně jako další političtí představitelé koalice i opozice), že Česko odmítá tzv. vícerychlostní Evropu (v podstatě bod 3). Nicméně výcerychlostní Evropa je již řadu let de facto skutečností a v podstatě čekáme na to, že se jen její existence oficiálně uzná (jde o to, že jednotlivé státy postupují v evropské spolupráci a integraci různými rychlostmi – například některé jsou již v Schengenu, jiné přijaly euro, nyní se 16 zemí domluvilo na vzniku evropského prokurátora; Česko je v Schengenu, ale zatím nesplnilo závazek přijmout euro, nicméně k projektu prokurátora se hlásí, atd.).

Nyní si ale představme pět scénářů reformy EU navrhovaných komisí:

  1. Pokračování v dosavadní praxi
  2. Pouze jednotný trh
  3. Státy, které chtějí, dělají více (vícerychlostní Evropa)
  4. Dělat méně, zato efektivněji
  5. Dělat mnohem více společně (federální Evropa)

Pozn.: Kliknutím na scénář přeskočíte na jeho detailní popis.

Navrhované Scénáře jsou ilustrativní, mají vyzývat k zamyšlení, nejsou to detailní plány ani politické projekty. Obsahují řadu náhledů na možné podoby Unie v roce 2025 v závislosti na tom, jaká rozhodnutí společně přijmeme.

Diskuse o budoucnosti EU byla příliš často redukována na binární výběr „více či méně Evropy“. To kritizuje například europoslanec a předseda frakce ALDE Guy Verhofstadt a říká, že v některých oblastech potřebujeme méně Evropy (méně regulací, méně direktiv, méně směrnic) a jinde více Evropy (společný postup v boji terorismu, společná koordinace obrany, společná obrana hranic).

Uvedené možnosti sahají od statu quo přes změnu záběru a priorit, až k dílčímu či kolektivnímu skoku vpřed. Výchozím bodem každého scénáře je, že 27 členských států bude pokračovat jako Unie.

Jednotlivé scénáře podrobně:

Scénář 1 – Pokračování v dosavadní praxi

  • Modernizace současného reformního programu v rámci ,,Nový začátek pro Evropu“ z roku 2014 a Bratislavské deklarace schválené všemi 27 členskými státy v roce 2016.
  • Priority jsou pravidelně aktualizovány, problémy řešeny, jakmile se objeví, a v souladu s tím je přijímána nová legislativa.
  • Právní předpisy EU jsou pravidelně kontrolovány, zda odpovídají svému účelu. Zastaralé právní předpisy se ruší.
Do roku 2025 to znamená:
  • EU se bude zaměřovat na vytváření pracovních míst, růst a investice posilováním jednotného trhu a vyššími investicemi do digitální, dopravní a energetické infrastruktury
  • Zlepšování fungování jednotné měny
  • Posílení finančního dohledu k zajištění udržitelnosti veřejných financí a rozvoji kapitálových trhů pro financování reálné ekonomiky
  • 90 % opatření v oblasti státní podpory bude v rukou národních, regionálních a místních orgánů
  • Posílí se boj proti terorismu
  • Dojde k větší ochotě sdílet zpravodajské informace
  • Prohloubí se spolupráce v oblasti obrany
  • V zahraniční politice se EU stále častěji bude dařit mluvit jedním hlasem
  • Díky operační podpoře Evropské pohraniční a pobřežní stráže se posiluje i spolupráce ve správě vnějších hranic
  • Podaří se pozitivně ovlivňovat světovou agendu v oblastech, jako je klima, finanční stabilita a udržitelný rozvoj
Výhody a nevýhody:
  • Práva občanů plynoucí z práva EU jsou dodržována
  • Jednota EU27 je zachována
  • V případě větších sporů může být EU vystavena zkoušce
Dopad na politiky:
Jednotný trh a obchod Hospodářská a měnová unie Schengen, migrace a bezpečnost Zahraniční politika a obrana Rozpočet EU Akceschopnost
Posílení jednotného trhu, mj. v energetice a digitálním sektoru; EU27 pokračuje v uzavírání progresivních obchodních dohod Postupné zlepšování fungování eurozóny Postupné zintenzivňování spolupráce v oblasti správy vnějších hranic; pokrok na cestě ke společnému azylovému systému; lepší koordinace v bezpečnostních záležitostech Pokrok při utváření jednotného postoje v zahraničních otázkách; užší spolupráce v oblasti obrany Částečná modernizace, aby odpovídal reformní agendě dohodnuté mezi 27 členy Pozitivní agenda přináší konkrétní výsledky; rozhodovací procesy jsou i nadále těžko srozumitelné; akceschopnost nesplňuje vždy očekávání
Příklady scénáře 1

Domácnosti i podniky jsou motivovány k tomu, aby snižovaly spotřebu energie a vyráběly vlastní čistou energii. Mohou snadno měnit dodavatele. Ceny jsou v průměru nižší, ale polovina prostředků je stále vyplácena dodavatelům mimo EU.

Evropané mohou ve většině případů cestovat přes hranice, aniž by museli zastavovat kvůli kontrole. Zesílené bezpečnostní kontroly znamenají, že na letiště nebo na nádraží je nutno se dostavit ve značném časovém předstihu.

EU uzavírá cílené a progresivní obchodní dohody s podobně orientovanými partnery, jako jsou Japonsko, Austrálie, Nový Zéland, Latinská Amerika a další. Proces ratifikace je zdlouhavý a často se protahuje kvůli diskusím a neshodám v některých národních a regionálních parlamentech.

Zpět na výběr scénáře ↑

Scénář 2: Pouze jednotný trh

  • Hlavní zaměření EU je postupně přeorientováno na jednotný trh
  • Chybí sdílené odhodlání pracovat ve větší míře společně v oblastech, jako jsou migrace, bezpečnost nebo obrana
  • V důsledku toho nebude EU27 rozšiřovat svou činnost ve většině oblastí politik
  • Spolupráce týkající se nových společných problémů se často uskutečňuje na bilaterálním základě
  • EU27 také významně snižuje regulační zátěž tím, že při předložení jedné nové iniciativy se zruší dva stávající právní předpisy
Do roku 2025 to znamená:
  • Fungování jednotného trhu se stane hlavním důvodem pro existenci EU27
  • Bezcelní pohyb volného zboží a kapitálu
  • Přetrvávající nebo zvyšující se rozdíly v oblastech, jako jsou spotřebitelské, sociální a environmentální standardy, daně nebo využívání veřejných dotací
  • Volný pohyb pracovníků a služeb není plně zaručen
  • Ohrožena celistvost jednotné měny a její schopnost reagovat na novou finanční krizi
  • Na hranicích mezi členskými státy probíhá více systematických kontrol kvůli nedostatečné spolupráci v záležitostech bezpečnosti a migrace.
  • Humanitární a rozvojovou pomoc poskytují jednotlivé státy
  • EU jako celek není již zastoupena na řadě mezinárodních fór a není schopna se dohodnout na společném postoji k otázkám důležitým pro globální partnery, jako jsou změna klimatu, boj proti daňovým únikům, zvládání globalizace a podpora mezinárodního obchodu
Výhody a nevýhody:
  • Rozdílné názory členských států na nově vznikající otázky musí být často řešeny případ od případu bilaterálně
  • Práva občanů plynoucí z práva EU mohou být postupem času okleštěna
  • Rozhodování je možná snadněji pochopitelné, ale schopnost společně jednat je omezena
Dopad na politiky:
Jednotný trh a obchod Hospodářská a měnová unie Schengen, migrace a bezpečnost Zahraniční politika a obrana Rozpočet EU Akceschopnost
Je posílen jednotný trh zboží a kapitálu; standardy se postupně rozcházejí; volný pohyb osob a služeb není plně zaručen Omezená spolupráce v eurozóně Bez jednotné politiky v oblasti migrace nebo azylu; další koordinace v bezpečnostních otázkách probíhá bilaterálně; systematičtější kontroly na vnitřních hranicích Některé otázky zahraniční politiky řeší členské státy stále častěji na bilaterální úrovni; spolupráce v oblasti obrany zůstává nezměněna Přeorientování – financují se základní funkce nezbytné pro jednotný trh Rozhodovací procesy potenciálně snáze srozumitelné, ovšem schopnost jednat kolektivně je omezena; otázky, které se týkají všech, musí být často řešeny bilaterálně
Příklady scénáře 2
Kvalita ovzduší se v různých částech Evropy značně liší z toho důvodu, že některé země se rozhodnou zrušit standardy a regulaci týkající se škodlivých emisí. Kvalita vody v řekách protékajících více státy, jako jsou Dunaj nebo Rýn, je rozdílná.
 
EU27 není schopna uzavírat nové obchodní dohody, protože členské státy nejsou schopny se dohodnout na společných prioritách nebo některé z nich blokují ratifikaci.
 
Překračování vnitřních hranic v rámci služebních cest či cestovního ruchu se kvůli pravidelným kontrolám ztíží. Nalezení zaměstnání v zahraničí je také těžší a není zaručen převod nároků na důchod do jiného členského státu. Lidé, kteří onemocní v zahraničí, budou muset platit vysoké poplatky za zdravotní péči.

Scénář 3 – Státy, které chtějí, dělají více (vícerychlostní Evropa)

  • EU umožňuje členským státům, které projeví zájem, aby v konkrétních oblastech dělaly společně více
  • Výsledkem bude, že se nové skupiny členských států dohodnou na konkrétních právních a rozpočtových opatřeních k prohloubení spolupráce ve vybraných oblastech
  • Status ostatních členských států zůstane zachován, přičemž tyto státy mají možnost se k uvedené skupině později připojit
Do roku 2025 to znamená:
  • Skupina členských států se dohodne a užší spolupráci v oblasti obrany, společně provádění všechny záležitosti s obranou spojené
  • Několik zemí se zaměří na záležitosti bezpečnosti a justice. Rozhodnou se posílit spolupráci mezi policejními silami a zpravodajskými službami
  • Rozhodnou se mnohem těsněji spolupracovat zejména v daňové a sociální oblasti, např. kvůli omezování daňových únikům, zlepšování pracovních podmínek apod.
  • Průmyslová spolupráce se rozvíjí v řadě špičkových technologií, výrobků a služeb, přičemž pravidla jejich užívání se připravují společně
  • 27 členských států dosahuje dalšího pokroku v posilování jednotného trhu a jeho čtyř svobod. Vztahy se třetími zeměmi, včetně obchodu, jsou nadále řízeny jménem členských států na úrovni EU
Výhody a nevýhody:
  • Jednota EU 27 je zachována, přičemž státy, které chtějí, mají možnost užší spolupráce
  • Práva občanů plynoucí z práva EU se začínají různit podle toho, zda žijí či nežijí v zemi, která se rozhodla dělat více
  • Vznikají otázky ohledně rozhodování
Dopad na politiky:
Jednotný trh a obchod Hospodářská a měnová unie Schengen, migrace a bezpečnost Zahraniční politika a obrana Rozpočet EU Akceschopnost
Jako ve scénáři 1: Posílení jednotného trhu, mj. v energetice a digitálním sektoru; EU27 pokračuje v uzavírání progresivních obchodních dohod

Jako ve scénáři 1:

Postupné zlepšování fungování eurozóny

Jako ve scénáři 1:

Postupné zintenzivňování spolupráce v oblasti správy vnějších hranic; pokrok na cestě ke společnému azylovému systému; lepší koordinace v bezpečnostních záležitostech

Jako ve scénáři 1:

Pokrok při utváření jednotného postoje v zahraničních otázkách; užší spolupráce v oblasti obrany

Jako ve scénáři 1:

Částečná modernizace, aby odpovídal reformní agendě dohodnuté mezi 27 členy

Jako ve scénáři 1:

 

Pozitivní agenda přináší konkrétní výsledky; rozhodovací procesy jsou i nadále těžko srozumitelné; akceschopnost nesplňuje vždy očekávání

Příklady scénáře 3

Skupina zemí vytvoří sbor policistů a žalobců pro vyšetřování přeshraniční trestné činnosti. Bezpečnostní informace se vyměňují okamžitě, protože databáze jsou plně propojeny. Důkazy v trestním řízení předložené v jedné zemi jsou automaticky uznávány v ostatních zemích.

Skupina zemí spolupracuje a dohodne se na společném „zákoníku pro podnikatelskou praxi“, který sjednocuje korporátní, obchodní a související oblasti práva, což pomůže podnikům všech velikostí snadno provozovat aktivity v zahraničí.

Pracovníci ve 21 členských státech mají stále širší a jednotnější pracovní práva a sociální ochranu bez ohledu na svou státní příslušnost a místo pobytu.

Zpět na výběr scénáře ↑

Scénář 4 – Dělat méně, zato efektivněji

  • Evropská unie se zaměřuje na vybrané oblasti politiky, jimiž se zabývá intenzivněji a jedná v nich rychleji, zatímco v jiných oblastech je méně aktivní
  • Podle tohoto scénáře, kdy panuje shoda v tom, že určité priority je třeba řešit společně, se EU 27 rozhodne, že soustředí svou pozornost a omezené zdroje na menší počet oblastí.
  • Výběrem svých nových priorit EU 27 usiluje o lepší sladění slibů, očekávání a výsledků.
Do roku 2025 to znamená:
  • EU 27 zintenzivňuje svou činnost v oblastech, jako jsou inovace, obchod, bezpečnost, migrace, správa hranic a obrana
  • Vypracuje nová pravidla a nástroje k jejich prosazování s cílem prohloubit jednotný trh v nových klíčových oblastech
  • Spolupráce v oblasti vesmíru, vytváření technologických klastrů na nejvyspělejší úrovni a dokončení regionálních energetických center
  • EU 27 je schopna rychle rozhodnout o vyjednání a uzavření obchodních dohod
  • EU 27 naopak přestává být aktivní v těch záležitostech, v jejichž případě se řešení na úrovni EU považuje za méně přínosné (regionální rozvoj, veřejné zdraví, zaměstnanosti a sociální politiky)
  • Kontrola státní podpory je dále přenesena na národní orgány.
  • Členským státům je ponecháno více flexibility, aby v některých oblastech mohly experimentovat
Výhody a nevýhody:
  • Evropští občané lépe porozumí tomu, co se řeší na úrovni EU 27 a co na vnitrostátní a regionální úrovni
  • Práva občanů plynoucí z práva EU jsou posílena v oblastech, kde chceme dělat více, a omezena v jiných oblastech
  • EU 27 má skutečný problém dohodnout se na tom, které oblasti je třeba upřednostnit, a ve kterých by měla dělat méně
Dopad na politiky:
Jednotný trh a obchod Hospodářská a měnová unie Schengen, migrace a bezpečnost Zahraniční politika a obrana Rozpočet EU Akceschopnost
Společné standardy nastaveny na minimum, ovšem v oblastech regulovaných na úrovni EU je posílen dohled nad jejich dodržováním; obchodní záležitosti řešeny výhradně na úrovni EU Řada kroků ke konsolidaci eurozóny a zajištění její stability; EU27 je méně aktivní v některých oblastech politiky zaměstnanosti a sociální politice Systematická spolupráce v oblasti správy hranic, azylové politiky a boje proti terorismu EU zaujímá jednotný postoj ve všech otázkách zahraniční politiky; vytvoření evropské obranné unie Zásadní přepracování, aby odpovídal novým prioritám dohodnutým na úrovni EU27 Není snadné se zpočátku dohodnout, kterým úkolům dát prioritu a kterých se vzdát; po vyjasnění priorit jsou rozhodovací procesy potenciálně srozumitelnější; v oblastech, ve kterých má EU větší úlohu, jedná rychleji a rozhodněji
Příklady scénáře 4

Nová evropská agentura pro boj proti terorismu napomáhá předcházet závažným útokům v evropských městech a zabránit jim pomocí systematického sledování a označování podezřelých osob. Národní policejní orgány mají snadný přístup k evropským databázím obsahujícím biometrické údaje pachatelů trestných činů.

Evropská pohraniční a pobřežní stráž plně přebírá správu vnějších hranic.

Platy, právní předpisy v sociální oblasti a úrovně zdanění se i nadále výrazně v celé Evropě liší.

Zpět na výběr scénáře ↑

Scénář 5 – Dělat mnohem více společně (federální Evropa)

  • Evropská unie se rozhodne dělat mnohem více společně ve všech oblastech politiky
  • Podle tohoto scénáře panuje shoda v tom, že ani EU 27, ani evropské země samy o sobě nejsou dostatečně dobře vybaveny k tomu, aby mohly čelit každodenním výzvám
  • Proto budou sdílet více kompetencí, zdrojů a rozhodovacích pravomocí ve všech oblastech
  • Posílena eurozóna s jasným vědomím toho, že to, co je přínosné pro země, které sdílejí společnou měnu, je rovněž přínosem pro všechny
Do roku 2025 to znamená:
  • Na mezinárodní scéně a v oblasti obchodu Evropa vystupuje a jedná jednotně, na většině mezinárodních fór je zastoupena jedním křeslem
  • Evropský parlament má poslední slovo ve věcech mezinárodních obchodních dohod
  • EU celosvětově největší dárce v oblasti humanitární a rozvojové pomoci
  • Středem zájmu a velkým cílem dokončení jednotného trhu v oblasti energetiky, digitálních technologií a služeb
  • Pro účely oživení hospodářského rozvoje a v reakci na otřesy na regionální, odvětvové a vnitrostátní úrovni poskytuje EU dodatečnou finanční podporu
  • Plně integrované kapitálové trhy pomáhají mobilizovat financování pro malé a střední podniky a velké infrastrukturní projekty v celé EU
  • Posílen společný přístup k migraci
Výhody a nevýhody:
  • Rozhodovací procesy na úrovni EU jsou mnohem rozsáhlejší a rychlejší
  • Občané mají více práv přímo plynoucích z práva EU
  • Riziko ztráty podpory té části společnosti, která má pocit, že EU nemá potřebnou legitimitu nebo že orgánům jednotlivých států přebírá příliš mnoho pravomocí
Dopad na politiky:
Jednotný trh a obchod Hospodářská a měnová unie Schengen, migrace a bezpečnost Zahraniční politika a obrana Rozpočet EU Akceschopnost
Posílení jednotného trhu sbližováním standardů a posílením dohledu nad jejich dodržováním; obchodní záležitosti řešeny výhradně na úrovni EU Dosažení hospodářské, finanční a fiskální unie, jak ji nastínila zpráva pěti předsedů z června 2015

Jako ve scénáři 4:

Systematická spolupráce v oblasti správy hranic, azylové politiky a boje proti terorismu

Jako ve scénáři 4:
EU zaujímá jednotný postoj ve všech otázkách zahraniční politiky; vytvoření evropské obranné unie
Zásadní modernizace a navýšení, podpořené vlastními zdroji; v eurozóně funguje funkce fiskální stabilizace Rozhodovací procesy jsou rychlejší a dohled nad dodržováním pravidel je ve všech oblastech silnější; otázku zodpovědnosti si mohou klást ti, kteří mají pocit, že EU vzala členským státům příliš pravomocí
Příklady scénáře 5

Jsou aktivně prosazovány obchodní dohody. EU je navrhuje, vyjednává a urychleně ratifikuje jménem 27 členských států.

Evropané, kteří chtějí mít slovo při jednání o navrhovaném projektu větrných turbín financovaném z prostředků EU a plánovaném v jejich regionu, mají potíže zjistit, který evropský orgán je v této věci odpovědný.

Evropský mechanismus stability se mění na Evropský měnový fond. Podléhá kontrole Evropského parlamentu a přebírá novou odpovědnost za podporu Evropské investiční banky při financování třetí generace Junckerova plánu na podporu investic v Evropě

[frontpage_news widget=“240″ name=“O Evropě“]