Pochopit, jak fungují instituce Evropské unie se může na první pohled zdát nepřehledné a složité. Opravdu v jejím čele stojí nikým nevolení a nikomu se nezodpovídající byrokraté? Připravili jsme pro vás přehledové srovnání vrcholného orgánu exekutivní moci EU, Evropské komise, a Vlády České republiky, které snad některé nejasnosti pomůže vysvětlit.
Nejprve volby
Volby do Poslanecké sněmovny |
Volby do Evropského parlamentu |
Volby do Poslanecké sněmovny se konají každé čtyři roky. Účastní se jich jednotlivé politické strany či koalice stran.
|
Volby do Evropského parlamentu se konají každých pět let. Účastní se jich takzvané evropské politické strany, které se skládají z politických stran členských států.
|
Před volbami se podle interních stanov kandidujících politických stran sestavují kandidátky pro jednotlivé volební obvody. |
Před volbami se schází lídři stran členských států a volí si lídry jednotlivých evropských politických stran.
|
Tradičně se na několika televizních stanicích vysílají předvolební debaty předsedů či lídrů kandidujících politických stran. |
Nově se od roku 2014 pořádají předvolební debaty lídrů jednotlivých evropských stran. V Česku se debaty v televizi nevysílaly, ale je možné je sledovat online. |
Volby jsou vyhlášeny prezidentem republiky.
|
Samotné volby jsou v jednotlivých členských státech vyhlášeny k tomu pověřenými ústavními činiteli. O termínu konání voleb rozhoduje Rada Evropské unie. |
Volí se poměrným systémem ze stranických kandidátek. Volebními dny jsou v Česku pátek a sobota. Česká republika je při volbách do poslanecké sněmovny rozdělena do čtrnácti volebních obvodů totožných s krajským uspořádáním. |
Volí se poměrným systémem podle zvyklostí daných zemí, a to na základě stranické kandidátky jako u nás anebo na základě systému jednoho přenosného hlasu jako třeba na Maltě.
|
Převod na mandáty
Poslanecká sněmovna |
Evropský parlament |
Do poslanecké sněmovny se volí 200 poslanců rozdělených mezi jednotlivé volební obvody podle počtu obyvatel. Konkrétní počet mandátů pro volební obvod se vypočítává až na základě výsledků voleb.
|
Do Evropského parlamentu se v současné době volí 751 europoslanců rozdělených mezi jednotlivé volební obvody podle počtu obyvatel.
|
Do poslanecké sněmovny se dostávají ty strany, které v celkových výsledcích získaly alespoň 5 % hlasů.
|
Do Evropského parlamentu se dostávají ty strany, které v jednotlivých obvodech získaly alespoň 5 % hlasů.
|
Rozdělení mandátů mezi volební obvody se rozpočítává poměrně podle počtu odevzdaných hlasů v jednotlivých krajích.
|
V rozdělení mandátů mezi členské státy se uplatňuje princip degresivní proporcionality, což znamená, že menší obvody získávají v přepočtu větší počet mandátů, než by jim příslušel čistě podle počtu obyvatel.
|
Zvolení poslanci se v poslanecké sněmovně sdružují do poslaneckých klubů podle své stranické a ideologické příslušnosti.
|
Zvolení europoslanci se v Evropském parlamentu sdružují do politických skupin podle své stranické a ideologické příslušnosti.
|
Výběr šéfa exekutivy
Premiér |
Předseda Evropské komise |
Prezident republiky jmenuje předsedu vlády a pověřuje ho sestavením vlády.
|
Představitelé jednotlivých členských států navrhují kandidáty na předsedu Evropské komise a hlasují o nich v Evropské radě.
|
Předsedou vlády obvykle bývá předseda vítězné politické strany.
|
Předsedou Evropské komise obvykle bývá lídr vítězné evropské politické strany.
|
Pověřený předseda vlády se během povolebních vyjednávání snaží domluvit s ostatními politickými subjekty na sestavení koalice s většinovou podporou poslanecké sněmovny.
|
Získá-li kandidát kvalifikovanou většinu hlasů v Evropské radě, předstupuje před nově zvolený Evropský parlament, který tuto volbu prostou většinou potvrdí, nebo zamítne. V případě zamítnutí kandidáta musí Evropská rada po během jednoho měsíce navrhnout kandidáta nového. |
Výběr členů exekutivy
Vláda |
Evropská komise |
Předseda vlády jmenovaný prezidentem je pověřen složením vlády.
|
Schválený kandidát je pověřen složením Evropské komise.
|
Vláda České republiky se skládá z nestálého množství členů, z nichž každý dostává na starost specifickou oblast. Po roce 1993 mívaly české vlády mezi 15 až 19 členy. Nominace jednotlivých ministrů vyplývá z interních vyjednávání stran budoucí vládní koalice či vítězné strany, je-li schopna získat většinovou podporu poslanecké sněmovny sama.
|
Evropská komise se skládá z 28 členů, z nichž každý dostává na starost specifickou oblast. Z každého členského státu je nominován jeden člen Evropské komise. Budoucí eurokomisaři jsou ve spolupráci s pověřeným předsedou Evropské komise vybíráni vládami jednotlivých členských států.
|
Důvěra parlamentu
Hlasování o důvěře vlády |
Schválení Evropským parlamentem |
Nejpozději 30 dnů po jmenování premiéra a ministrů musí vláda předstoupit před poslaneckou sněmovnu, která hlasuje o její důvěře. Pro vyslovení důvěry vláda potřebuje podporu nadpoloviční většiny poslanecké sněmovny.
|
Evropská komise v plném složení musí být schválena Evropským parlamentem prostou většinou hlasů. Evropský parlament má možnost vyslechnout jednotlivě každého komisaře a v případě nesouhlasu požadovat jeho nahrazení. |
V případě, že vláda nezíská důvěru, jmenuje prezident nového premiéra. Pokud vláda nezíská důvěru ani na druhý pokus, jmenuje prezident premiéra na základě návrhu poslanecké sněmovny. |
Poté, co je předseda i se všemi komisaři schválen Evropským parlamentem, je komise v konečném složení jmenována do úřadu Evropskou radou. |
Když to skřípe
Vyslovení nedůvěry |
Vyslovení nedůvěry |
Skupina minimálně 50 poslanců má možnost vyvolat hlasování o nedůvěře vlády. Pro vyslovení nedůvěry je nutná nadpoloviční většina poslanecké sněmovny (101 poslanců). V případě vyslovení nedůvěry musí vláda předložit demisi prezidentovi. Vláda má možnost propojit hlasování o vládním návrhu zákona s hlasováním o důvěře vládě.
|
Skupina minimálně 76 europoslanců má možnost vyvolat hlasování o nedůvěře úřadující Evropské komisi. Pro vyslovení nedůvěry a následné rozpuštění celé komise je nutná dvoutřetinová většina Evropského parlamentu (v současnosti 376 europoslanců).
|
Prezident republiky může na návrh premiéra odvolat člena vlády. |
Představitelé členských států mohou prostřednictvím hlasování prostou většinou v Evropské radě nařknout jednotlivé komisaře z neplnění povinností. Obviněný komisař se poté hájí před Evropský soudním dvorem, který může nařídit jeho odvolání.
|